Pages

10/06/2015

Herman Koch - Zomerhuis met zwembad

Hoi!

Soms vind ik het echt heel lastig om me op één boek te focussen. Dan lees ik meerdere boeken tegelijk en gaan alle plots en characters door elkaar heen in m'n hoofd. Niet heel handig. Dit komt dan doordat ik uit alle boeken niet echt kan halen waar ik op dat moment zin in heb. Totdat ik ga zitten met een boek dat me gelijk aanspreekt en ik binnen 1 week uitlees. Dan weet je dat het een goed boek is (mijn concentratie is namelijk niet gewedig).
Nu had ik weer moeite met een goed boek vinden; ik was steeds begonnen in nieuwe boeken maar las dan minder dan 50 pagina's en stopte weer. Totdat ik begon in Zomerhuis met zwembad van Herman Koch. Heerlijk boek!

Het verhaal - Het is geschreven in first-person-perspective. Dit houdt in dat er wordt geschreven in de ik-vorm. De ik-figuur is in dit geval Marc Schlosser, een huisarts. Het komt erop neer dat hij best wel een eikel is, maar op een of andere manier voel ik toch wel een soort sympathie voor hem. Hij is namelijk wel heel lief met zijn dochters, Lisa en Julia. Marc vindt de vrouw van één van zijn patiënten wel interessant (ook al is hij zelf gelukkig getrouwd) en als hij en zijn gezin dan worden uitgenodigd om naar het zomerhuis met zwembad van deze patiënt te komen, stemt hij ermee in. Er gebeuren wat nare dingen in en rondom het zomerhuis die eerst vaag worden beschreven, maar daarna steeds duidelijker worden.
Het zijn zelfs zulke erge dingen, dat Marc zelf tot ernstige wraak in staat is. Als huisarts heeft hij hier de middelen voor, dus die wraak gaat hem gemakkelijk af. Helaas loopt dit niet helemaal goed af...

Wat vond ik? -Zoals al eerder gezegd, dit boek las ik in minder dan een week uit. Sommige delen waren erg spannend waardoor je maar door bleef lezen. Andere passages waren wat minder spannend of meer beschrijvend. Daar moet je dan maar doorheen lezen. Het verhaal is overigens niet geheel chronologisch verteld. Het grootste deel is een flashback, aan het begin en het eind zitten we weer in het heden.
Dit boek was heerlijk om te lezen en ik raad het iedereen aan die van een beetje drama en spanning houdt. Ik weet in ieder geval zeker dat ik nog meer van Koch ga  lezen, want zijn schrijfstijl is heel fijn en de verhalen zijn zo in elkaar gezet dat je wel door moet lezen!

:).

Afbeelding: Het Parool

2 comments:

  1. Heb je iets van het boek geleerd? zoja, wat dan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt voor je vraag! En ja, in principe heb ik wel iets geleerd van het boek! Je moet niet zomaar uitgaan van je eigen gelijk. Kijk niet alleen door je eigen bril, maar ook eens door die van een ander. En wreek zeker geen mensen van wie je verdenkt dat ze iets ergs hebben gedaan, zonder zeker te weten dat ze dat ook echt hebben gedaan!
      :)

      Delete