Pages

17/06/2015

Mijn toekomst als leerkracht basisonderwijs?

Hoi!

Voor de mensen die het nog niet wisten: ik ben geslaagd voor mijn VWO! Vandaag wilde ik jullie iets vertellen over wat ik in de toekomst wil gaan doen, en welke studie ik aankomend schooljaar ga doen. Ik ga namelijk naar de universiteit, maar mijn studie zit een beetje gek in elkaar. Hieronder wordt het allemaal uitgelegd.

De PABO: zonde van mijn VWO?
Ik wist al vrij lang dat ik iets met kinderen wilde doen. Ik dacht eerst nog een tijdje dat ik de ALO wilde doen, maar dat leek me uiteindelijk toch niks. Bovendien is dit een HBO-opleiding, wat ik dan zonde zou vinden van mijn VWO diploma. Ik moet natuurlijk volop gebruik maken van dat mooie papiertje! Verder zat ik te denken aan de PABO; de HBO-opleiding die je opleidt om leerkracht basisonderwijs te worden. Maar then again; dat is zonde van mijn VWO-diploma. Toen kwam onder andere de VU in Amsterdam met een geweldige oplossing: de universitaire PABO, op de VU ook wel bekend als PA2 (P-A-kwadraat).

De universitaire PABO aan de VU
Wat een superoplossing! Nu kon ik dus de PABO doen, én mijn VWO-diploma werd goed benut. Natuurlijk ben ik gelijk voorlichtingen gaan bezoeken. Op de VU werd uitgelegd wat PA2 inhield. Je volgt eigenlijk gewoon twee studies. Je doet namelijk de PABO, én je studeert pedagogische wetenschappen aan de VU. Je hebt aan het eind van je studie dus twee diploma's. Één HBO-bachelor van de PABO, waardoor je leerkracht bent in het basisonderwijs. Én een WO-bachelor van de VU, wat jou een pedagoog maakt. Natuurlijk kan je dan ook nog een master pedagogiek aan de VU doen. De studie duurt alleen één jaar langer dan een normale bachelor; vier jaar in plaats van drie jaar. Dit heb ik er wel voor over, hoor!

Een PA2-week
Mijn oude boeken worden heerlijk allemaal vervangen!
Als je studeert, ben je een deel van de week bezig aan de universiteit met je zogeheten contacturen. Het andere deel van de week besteed je door zelf te studeren. Bij PA2 is dit iets anders. Maandag ben ik op de VU te vinden, de vakken volgend van pedagogische wetenschappen. Dinsdag heb ik een hele dag stage op een basisschool (daar verheug ik me natuurlijk het meest op!) en woensdag ben ik dan weer op de VU te vinden. Donderdag en vrijdag volg ik dan de vakken die je op de PABO krijgt, en dan is de werkweek alweer rond. Dit is een heel duidelijk schema dat voor elke week geldt, wat fijn is. Er is dus regelmaat, maar wel heel veel afwisseling. Er zijn veel studenten die zeggen dat ze het (vooral in het begin) lastig vinden om zo snel te moeten schakelen tussen drie dingen. Ik zal mijn ervaringen zeker met jullie delen zodra ik echt ervaring heb met de studie!

Matchingdagen en studiekeuzecheck
Ik heb voor beide delen van de studie al een matchingdag gehad. Dit houdt in dat je alvast kijkt hoe de studie in elkaar zit, je krijgt wat praktische informatie, en je leert je klasgenoten kennen. Op de PABO moesten we van tevoren een opdrachtje maken en in de klas presenteren. Daarna maakten we de Nedcat (taal) en de Wiscat (rekenen); de twee belangrijkste toetsen van de PABO. Die heb ik gelukkig heel goed gemaakt. Op die dag dat we op de PABO waren, heb ik iedereen goed kunnen leren kennen, omdat het maar om een klein groepje gaat. We hadden zelfs en namenspelletje gedaan!
  Op de VU matchingdag was dit heel anders. Veel onpersoonlijker. Er waren veel meer mensen, niet alleen van de PABO, maar ook van (enkel) pedagogische wetenschappen. Gelukkig kende ik mijn groepje van de PABO al en kon ik me daarbij aansluiten. We hadden hoor-en werkcolleges om te ervaren hoe het is om aan de VU te studeren. Ik vond het erg leuk om zo alvast een idee te hebben.

Ik kijk er ontzettend naar uit om te gaan studeren (ook al mag de vakantie nog wel eventjes aanhouden, hoor!). Ik was na zes jaar middelbare school wel toe aan iets nieuws, dus ik vind het erg leuk om weer met een schone lei te beginnen. Waar ik ook al zin in heb, daarin ben ik ook vast niet de enige, is het kopen van nieuwe 'school'spullen! Alles nieuw en fris, heerlijk!

:).

4 comments:

  1. Wat een super keuze van je, Denise! Top, om op deze wijze een nieuwe en uitdagende weg in te slaan! Veel succes en voldoening met deze opleiding!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel, Rob! Je zal zeker meer horen over de studie! :) x

      Delete
  2. Hoi! Wat een mooie keuze. Klinkt erg leuk! Ik ben na je reactie op mijn blog meteen naar je blog gesurft om te vragen welke studie je gaat doen, maar dat hoeft dus niet meer! Misschien kom ik je aankomend jaar tegen op de VU ;) Liefs Sjoukje!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankje! Leuk dat je ook naar de VU gaat! Welke studie ga je doen? Om eerlijk te zijn was ik geïnspireerd door je blogpost om over m'n studie te gaan schrijven... Ik wilde het al een tijdje doen, maar kwam er steeds niet aan toe!

      Delete