Pages

13/05/2015

Examens

Hoi!
Ik wilde hier eigenlijk niet over schrijven, maar ik kan er niet omheen... De examens zijn bezig, en zo ben ik ook druk bezig met de hele dag leren en examens maken. Ik heb er nu twee gehad; maandag Nederlands en vandaag Wiskunde B (VWO). 
Ik kan je zeggen dat ik het allemaal erg stressvol vind (ik ben wel een extreme stresskip, hoor, dat is zeker waar). Voor Nederlands heeft meer dan de helft van de leerlingen geklaagd bij het LAKS. Voor Wiskunde valt dit geloof ik ontzettend mee. 

Mijn ervaring tot nu toe
Wat ik vooral merk na zo'n examen, is dat je helemaal moe bent. Je zit drie uur lang te werken aan het examen, maar daarna ben je helemaal gesloopt! Ik bedoel... JE ZIT! En daarna ben je moe!!! Ik vind dat echt een gekke ervaring. Maar ik begrijp het natuurlijk wel, want je bent veel aan het stressen en aan het nadenken en dat is vermoeiend. Ik heb veel vrije uren, naast die drie uurtjes (of helemaal géén) examen per dag. Maar die moeten natuurlijk optimaal benut worden en heb ik door middel van een kalender deze drie examenweken helemaal volgepland met leren. Zo hebben mensen morgen lekker Hemelvaart terwijl ik keihard aan biologie zit.
Op zich hoor je mij niet klagen hoor, ik vind het altijd leuk om hard te werken en zeker als het resultaat daarvan is dat ik aan een volgende studie kan beginnen! Over die volgende studie schrijf ik binnenkort wel een stukje (goh, de ideeën blijven zo binnenstromen, fijn!). Helaas is het geduld en de concentratie op een gegeven moment wel een beetje op, en kan ik wel huilen van het vele leren. Mijn mantra van deze weken is dan ook 'het is bijna voorbij!!!'. Deze herhaal ik de hele dag door, als het nodig is... 

Wat ik wel merk is dat alle leerlingen ineens één grote groep worden. Ik bedoel, normaal heb je altijd verschillende vriendengroepjes en vind je sommige mensen niet aardig, en sommige wel. Maar net voor zo'n examen kijk je iedereen lief aan en wens je elkaar allemaal het beste toe; je zit tenslotte met z'n allen in hetzelfde schuitje. Dat vind ik wel indrukwekkend! 
Ik hoop dat het maar goed afloopt, en dat alle moeite het uiteindelijk waard is. Voor iedereen die ook examens moet doen en de stress herkent: HEEL VEEL SUCCES! Het is bijna voorbij!!!

:)

Bron afbeelding: http://virawire.com/5-studying-tips-for-that-first-college-exam/ 

No comments:

Post a Comment