Pages

12/01/2016

Mark en zijn avonturen

Hoi!

Vandaag iets geks. Ik heb onwijs lopen opruimen (wat een wonder), en toen vond ik een oud notitieboekje. Dat notitieboekje staat vol met verhalen die ik toen ik ongeveer negen was heb geschreven (met pen en papier, dus!). Ik vond het zelf super grappig om terug te lezen, dus hier een klein voorproefje van mijn 'boek'. Het 'boek' zou 'Mark en zijn avonturen' gaan heten, en het hoofdstuk dat ik hier ter beschikking stel heet: De oude man. Voordat je echt begint met lezen, is het misschien handig om te weten dat ik alle taalfouten erin heb laten zitten. Dat maakt het lekker echt! Kijk dus niet gek op bij gek geplaatste hoofdletters, komma's, punten en spelfouten. Veel leesplezier!

De oude man
Mark liep in het winkelcentrum. Er kwam een man op hem aflopen. Hij zei: ‘Wat kom je hier doen?’ En: ‘Wat moet je?’ ‘Ik he….. ik kom hier alleen even rond kijken, ja dat was het. Rondkijken!’ zei Mark. De man grijnzde. ‘Aha dus jij komt hier rondkijken.’ Zei de man met een krakende stem. ‘Ga je gang! Wens maar wat je wilt!’ ‘Wenzen? Hoezo, wenzen?’ Zei Mark. ‘Doe dan!’ zei de man weer. ‘Oke’ zei Mark. ‘Ik wens…… dat ik een vliegend skatebord had met alles erop en eraan!’ wenzde hij. Er verscheen opeens een skatebord naast zijn voeten! Toen Mark zijn ogen open deed, tenminste. Hij zag het, en hij rende gelijk naar huis. Met zijn skatebord onder zijn arm. En naar de oude man: ‘Bedankt!’ Mark kwam eindelijk thuis. En hij vertelde over de oude man, en over het skatebord. En van de wens, die uit kwam! En Mark die zei: ‘Nu ga ik op reis naar mijn vriend in Afrika! Doei mam!’ En hij pakte zijn skatebord en rende naar buiten. Hij zetten zijn skatebord neer, en ging erop staan. Mark zei waar hij naar toe wou en even bleef het stil…… Opeens steeg hij op, en kwam in Afrika terecht. Eindelijk in Afrika gekomen, moest Mark nog gaan opzoeken. In dat grote land is het moeilijk dat dorp te vinden. Na een lange tocht vond hij het dorp. Nu in dat dorp nog zijn vriend vinden. Maar dat was makkelijk. Toen hij aangekomen was zag hij zijn vriend. Ze omhelsden elkaar, en zeiden tegelijk: ‘Lang niet meer gezien!’ Ze gingen het hele dorp door, en Mark liet alles van hem zien, en zijn vriend alles van hem. En ze gingen het hele dorp door, en het was zo een lange tocht dat de zon onder ging. Toen zei Mark: ‘Nu moet ik gaan’. ‘Maar je kan hier toch blijven slapen?’ zei zijn vriend. ‘Nee, mijn moeder wacht op me doei!’ Hij steeg op en kwam ineens in Engeland terecht. Hij keek verbaast en dacht: ‘Deze stad ken ik niet. En liep een beetje rond. Hij was echt verdwaald! Hij dacht ineens weer aan zijn skatebord en zei: ‘Dat is echt het!’ Hij ging er op staan en zei het land. Maar hij steeg niet op! Mark stapte er weer af en dacht na ……. Naar een paar minuten denken wist hij het! Hij had zijn mobieltje nog! Hij toetste het nummer in en zette de hoorn aan zijn oor. Er kwam geen verbinding! Hij hing maar op. Hij ging dan maar zoeken. Hij vond ineens op de grond een ticket, er stond op: Reizen Naar Nederland. Mark skateborden keihard naar schiphol, van Engeland. Hij was net optijd! Gellukkig maar, hij stapte in en gaf de ticket. Hij reisde naar Nederland en kwam weer goed thuis. Mark vertelde alles aan zijn moeder. Over zijn grote avontuur. En hij vertelde ook over zijn vriend! En hoe hij geschrokken was. Zijn moeder zei: ‘Maar je bent nu gelukkig toch weer thuis? Ja toch?’ ‘Ja maar net niet! Van wie zou die ticket zijn geweest?’ Zei Mark. ‘Ik weet het niet.’ Zei zijn moeder. ‘Maar moet je niet een koekje eten?’ vraagt zijn moeder. ‘Ja, lekker ik heb trek!’ Zegt Mark terug. Hij at het koekje op en ging naar bed. Eindelijk kon hij slapen, na die lang reis was hij er moe geworden. Hij was echt uitgepud! Mark sliep daarom ook gelijk. Maar werd gelijk weer wakker……..
Schattig, toch? Heb jij nog dingen van vroeger die je echt verbazen? Verhaaltjes die je hebt geschreven, of tekeningen die je hebt gemaakt? Ik ben benieuwd!
:)

No comments:

Post a Comment